MODERN TAVLA-TÜRK STİLİ TAVLA FARKLARI

2003-11-06

Aşağıdaki tablo, tavlanın Türkiye'de oynanan versiyonu ile dünyada kabul gören modern tavla (backgammon) kuralları arasındaki farklılıkları özetlemektedir.
Konu Başlığı
Resmi Klüp ve Turnuva Müsabakaları
Gayriresmi ve Etnik Müsabakalardan Örnekler
Türk Stili Tavla Müsabakaları
TAVLA TAKIMI
Turnuva tipi 21'' takımlar kullanılır
Çeşitli ebat ve tiplerdeki takımlar kullanılabilir
Çeşitli ebat ve tiplerdeki takımlar kullanılabilir
ZARLAR
Oyuncu başına 2 zar ve 1 fincan kullanılır
Toplam 2 zar kullanılır, fincan kullanılmaz
Toplam 2 zar kullanılır, genellikle fincan kullanılmaz
OYNAMA YÖNÜ
Karşılıklı anlaşmayla veya büyük atan tarafın oynama yönü ve/veya pul rengini seçmesi yoluyla belirlenir
Oyuncular sadece tek bir yönde oynamaya alışık olabilir veya oynama yönü her oyunun sonunda değiştiriliyor olabilir
Karşılıklı anlaşmayla taraflar oynama yönü ve/veya pul rengi tercihlerini yaparlar
ZAR ATMA YÖNTEMİ
Zarlar birlikte fincana konup çalkalandıktan sonra fincandan oyun yüzeyine doğru atılır
Zarlar elle atılıyor olabilir
Zarlar genellikle elle atılır. Karşılıklı anlaşmayla fincan kullanılabilir
GEÇERLİ ATIŞLAR
Taraflar zarlarını tablanın kendilerine göre sağ yarısına atmalı ve zarlar kırık gelmemiş olmalıdır
Zarlar tablanın herhangi bir yarısına atılabilir. Kırık gelen zarlar geçerli sayılıyor olabilir
Zarlar tablanın herhangi bir yarısına atılabilir. Zarlardan ikisi de tabla içinde durmamışsa ve/veya kaç geldiklerinden emin olunamıyorsa kırık sayılırlar
KIRIK ZARLAR
Zarların ikisi de tablanın zar atan oyuncuya göre sağ yarısının oyun yüzeyi üzerinde düzgün şekilde durmuş olmalıdır. Aksi halde iki zar birlikte tekrar atış yapılır
Pulların üzerinde veya tablanın farklı yarılarında durmuş olan zarlar kırık sayılmıyor olabilir
Pulların üzerinde veya tablanın farklı yarılarında durmuş olan zarlar kırık sayılmaz. Aksi halde iki zar birlikte tekrar atış yapılır
AÇILIŞ ZARI
Taraflar, her oyunun başında birer zar atarlar. Büyük zarı atan taraf, ortadaki zar kombinasyonunu oynamak suretiyle oyunu başlatmış olur
Büyük zarı atan taraf, iki zarı birlikte tekrar atarak oyunu başlatıyor olabilir. İlerleyen oyunlarda, bir önceki oyunun galibi yeni oyunun açılış zarını atıyor olabilir
İlk oyunda taraflar birer zar atarak, büyük zarı atan taraf iki zarı birlikte tekrar atmak suretiyle oyunu başlatır. İlerleyen oyunlarda, bir önceki oyunun galibi yeni oyunun açılış zarını atma hakkına sahip olur
ZAMANINDAN ÖNCE YAPILAN ATIŞLAR
Zamansız yapılan tüm hareketlere karşı resmi kurallar geçerlidir
Zamansız yapılan hareketlere karşı geliştirilmiş kurallar bulunmayabilir
Zamansız yapılan hareketlere karşı geliştirilmiş kurallar yoktur
HANE BAŞINA PUL ADEDİ
Herhangi bir maksimum limit yoktur
Herhangi bir hanede maksimum 5 pul bulundurulabiliyor olabilir (5 Pul Kuralı)
Herhangi bir maksimum limit yoktur
HAMLE YAPILMASI
Atılan iki zar üzerindeki rakamlar istenilen sırayla oynanabilirler. Mümkün olduğu sürece iki zar da oynanmak zorundadır. Gelen zarlardan sadece birinin oynanabilmesinin mümkün olduğu hallerde büyük olan zar oynanır
Yapılan her atışta, büyük olan zarın önce oynanması zorunlu olabilir
Atılan iki zar üzerindeki rakamlar istenilen sırayla oynanabilirler. Mümkün olduğu sürece iki zar da oynanmak zorundadır. Gelen zarlardan sadece birinin oynanabilmesinin mümkün olduğu hallerde büyük olan zar oynanır
VUR-KAÇ HAMLELERİ
Vur-Kaç hamleleri yapmak serbesttir
Vur-Kaç hamleleri yapmak yasak olabilir
Vur-Kaç hamleleri yapmak serbesttir
DOKUNULAN PULU OYNAMA KURALI
Dokunulan pulu oynama zorunluluğu yoktur. Oyuncu, son kararını verene kadar pullarla istediği gibi oynayabilir
Dokunulan pulu oynamak zorunlu olabilir
Dokunulan pulu oynama zorunluluğu yoktur. Fakat bir pul oynandıktan sonra tekrar geri alınamaz
PULLARIN TOPLANMASI
Bir pulu toplayabilmek için zarlarda o pulun bulunduğu hanenin numarasının gelmiş olması gerekmez
Bir pulu toplayabilmek için zarlarda o pulun bulunduğu hanenin numarasının gelmiş olması gerekiyor olabilir
Bir pulu toplayabilmek için zarlarda o pulun bulunduğu hanenin numarasının gelmiş olması gerekmez
HAMLENİN TAMAMLANMASI
Bir oyuncunun hamlesi, zarlarını oyun yüzeyinden kaldırdığı anda tamamlanmış olur ve hamle sırası rakibe geçer. Oyuncu, zar atmadan önce rakibinin hamlesini tamamlamasını beklemelidir
Bir oyuncunun hamlesi, elini oynadığı son puldan kaldırdığı anda tamamlanmış sayılıyor olabilir
Bir oyuncunun hamlesi, elini oynadığı son puldan kaldırdığı anda tamamlanmış sayılır
PUANLAMA
Mars ve katmerli marslar, ortadaki potun sırasıyla iki ve üç katı puan getirir
Katmerli marslar da iki puan getiriyor olabilir, veya kaybeden tarafın kalan toplam pul adedi veya pip sayısına göre puanlama yapılıyor olabilir
Mars ve katmerli marslar iki puan değerindedir
KÜP
Oyunlarda küp kullanılır. Küp hareketleri, kübün kullanımı hakkındaki detaylı kurallara uygun olarak gerçekleşir
Oyunlarda küp kullanılmıyor olabilir ve/veya kübün kullanımı hakkında detaylı kurallar bulunmuyor olabilir
Oyunlarda küp kullanılmaz. Kübün kullanımı hakkında herhangi bir kural yoktur
MAÇIN OYNANIŞI
Müsabaka, taraflardan biri önceden belirlenmiş olan maç puanına ulaşıncaya kadar devam eder. Crawford Kuralı her maçta geçerlidir
Crawford Kuralı uygulanmıyor olabilir
Müsabaka, taraflardan biri önceden belirlenmiş olan maç puanına ulaşıncaya kadar devam eder. Crawford Kuralı uygulanmaz
HAMLE YAPMA SÜRELERİ
Bir maçın tamamlanması için belirli bir süre atanabilir ve bu durumda Saat Kuralları'na göre hareket edilir
Maçlarda genellikle herhangi bir süre kısıtlaması getirilmez
Maçlarda herhangi bir süre kısıtlaması yoktur
ÖZEL TERİMLER
Oyuncular ciddi aktivitelerde terimleri çoğunlukla kullanırlar
Oyuncuların en basit terimler hakkında bile bilgisi olmayabilir
Çoğu oyuncu Farsça'dan gelen özel terimleri bilmektedir
Konu başlıkları ve ilk iki sütun, üstad Mark Driver'ın MSO World Magazine'de 27 Nisan 2001 tarihinde yayınlanan makalesinden özel editörel izinle alınarak Türkçe'ye çevrilmiştir.


Kayıt Giriş
Sifremi unuttum!

E-Mail Doğrulama

Kayıt Giriş
Şifreniz mail adresinize gönderilecektir.
Kayit