MODERN TAVLA-TÜRK STİLİ TAVLA FARKLARI
Konu Başlığı |
Resmi Klüp ve
Turnuva Müsabakaları |
Gayriresmi ve Etnik Müsabakalardan Örnekler |
Türk Stili Tavla Müsabakaları |
|||
TAVLA TAKIMI |
Turnuva tipi 21'' takımlar
kullanılır |
Çeşitli ebat ve tiplerdeki takımlar kullanılabilir |
Çeşitli ebat ve tiplerdeki takımlar kullanılabilir |
|||
ZARLAR |
Oyuncu başına 2 zar ve 1 fincan kullanılır |
Toplam 2 zar kullanılır, fincan kullanılmaz |
Toplam 2 zar kullanılır, genellikle fincan kullanılmaz |
|||
OYNAMA YÖNÜ |
Karşılıklı anlaşmayla veya büyük atan tarafın oynama yönü ve/veya pul rengini seçmesi yoluyla belirlenir |
Oyuncular sadece tek bir yönde oynamaya alışık olabilir veya oynama yönü her oyunun sonunda değiştiriliyor olabilir |
Karşılıklı anlaşmayla taraflar oynama yönü ve/veya
pul rengi tercihlerini yaparlar |
|||
ZAR ATMA YÖNTEMİ |
Zarlar birlikte fincana konup çalkalandıktan sonra fincandan oyun yüzeyine doğru atılır |
Zarlar elle atılıyor olabilir |
Zarlar genellikle elle atılır. Karşılıklı anlaşmayla fincan
kullanılabilir |
|||
GEÇERLİ ATIŞLAR |
Taraflar zarlarını tablanın kendilerine göre sağ yarısına atmalı ve zarlar kırık gelmemiş olmalıdır |
Zarlar tablanın herhangi bir yarısına atılabilir. Kırık gelen zarlar geçerli sayılıyor olabilir |
Zarlar tablanın herhangi bir yarısına atılabilir. Zarlardan
ikisi de tabla içinde durmamışsa ve/veya kaç geldiklerinden emin olunamıyorsa kırık sayılırlar |
|||
KIRIK ZARLAR |
Zarların ikisi de tablanın zar atan oyuncuya göre sağ yarısının oyun yüzeyi üzerinde düzgün şekilde durmuş olmalıdır. Aksi halde iki zar birlikte tekrar atış yapılır |
Pulların üzerinde veya tablanın farklı yarılarında durmuş olan zarlar kırık sayılmıyor olabilir |
Pulların üzerinde veya tablanın farklı yarılarında durmuş olan
zarlar kırık sayılmaz. Aksi halde iki zar birlikte tekrar
atış yapılır |
|||
AÇILIŞ ZARI |
Taraflar, her oyunun başında birer zar atarlar. Büyük zarı
atan taraf, ortadaki zar kombinasyonunu oynamak suretiyle oyunu başlatmış olur |
Büyük zarı atan taraf, iki zarı birlikte tekrar atarak oyunu
başlatıyor olabilir. İlerleyen oyunlarda, bir önceki oyunun
galibi yeni oyunun açılış zarını atıyor olabilir |
İlk oyunda taraflar birer zar atarak, büyük zarı atan taraf
iki zarı birlikte tekrar atmak suretiyle oyunu başlatır. İlerleyen oyunlarda, bir önceki oyunun galibi yeni oyunun açılış zarını atma hakkına sahip olur |
|||
ZAMANINDAN ÖNCE YAPILAN ATIŞLAR |
Zamansız yapılan tüm hareketlere karşı resmi kurallar geçerlidir |
Zamansız yapılan hareketlere karşı geliştirilmiş kurallar bulunmayabilir |
Zamansız yapılan hareketlere karşı geliştirilmiş kurallar yoktur |
|||
HANE BAŞINA PUL ADEDİ |
Herhangi bir maksimum limit yoktur |
Herhangi bir hanede maksimum 5 pul bulundurulabiliyor olabilir (5 Pul Kuralı) |
Herhangi bir maksimum limit yoktur |
|||
HAMLE YAPILMASI |
Atılan iki zar üzerindeki rakamlar istenilen sırayla oynanabilirler. Mümkün olduğu sürece iki zar da oynanmak
zorundadır. Gelen zarlardan sadece birinin oynanabilmesinin
mümkün olduğu hallerde büyük olan zar oynanır |
Yapılan her atışta, büyük olan zarın önce oynanması zorunlu olabilir |
Atılan iki zar üzerindeki rakamlar istenilen sırayla oynanabilirler. Mümkün olduğu sürece iki zar da oynanmak zorundadır. Gelen zarlardan sadece birinin oynanabilmesinin mümkün olduğu hallerde büyük olan zar oynanır |
|||
VUR-KAÇ HAMLELERİ |
Vur-Kaç hamleleri yapmak serbesttir |
Vur-Kaç hamleleri yapmak yasak olabilir |
Vur-Kaç hamleleri yapmak serbesttir |
|||
DOKUNULAN PULU OYNAMA KURALI |
Dokunulan pulu oynama zorunluluğu yoktur. Oyuncu, son kararını verene kadar pullarla istediği gibi oynayabilir |
Dokunulan pulu oynamak zorunlu olabilir |
Dokunulan pulu oynama zorunluluğu yoktur. Fakat bir pul oynandıktan sonra tekrar geri alınamaz |
|||
PULLARIN TOPLANMASI |
Bir pulu toplayabilmek için zarlarda o pulun bulunduğu hanenin numarasının gelmiş olması gerekmez |
Bir pulu toplayabilmek için zarlarda o pulun bulunduğu hanenin numarasının gelmiş olması gerekiyor olabilir |
Bir pulu toplayabilmek için zarlarda o pulun bulunduğu hanenin numarasının gelmiş olması gerekmez |
|||
HAMLENİN TAMAMLANMASI |
Bir oyuncunun hamlesi, zarlarını oyun yüzeyinden kaldırdığı anda tamamlanmış olur ve hamle sırası rakibe geçer. Oyuncu, zar atmadan önce rakibinin hamlesini tamamlamasını beklemelidir |
Bir oyuncunun hamlesi, elini oynadığı son puldan kaldırdığı anda tamamlanmış sayılıyor olabilir |
Bir oyuncunun hamlesi, elini oynadığı son puldan kaldırdığı anda tamamlanmış sayılır |
|||
PUANLAMA |
Mars ve katmerli marslar, ortadaki potun sırasıyla iki ve üç katı puan getirir |
Katmerli marslar da iki puan getiriyor olabilir, veya kaybeden tarafın kalan toplam pul adedi veya pip sayısına göre puanlama yapılıyor olabilir |
Mars ve katmerli marslar iki puan değerindedir |
|||
KÜP |
Oyunlarda küp kullanılır. Küp hareketleri, kübün kullanımı hakkındaki detaylı kurallara uygun olarak gerçekleşir |
Oyunlarda küp kullanılmıyor olabilir ve/veya kübün kullanımı hakkında detaylı kurallar bulunmuyor olabilir |
Oyunlarda küp kullanılmaz. Kübün kullanımı hakkında herhangi bir kural yoktur |
|||
MAÇIN OYNANIŞI |
Müsabaka, taraflardan biri önceden belirlenmiş olan maç puanına ulaşıncaya kadar devam eder. Crawford Kuralı her
maçta geçerlidir |
Crawford Kuralı uygulanmıyor olabilir |
Müsabaka, taraflardan biri önceden belirlenmiş olan maç puanına ulaşıncaya kadar devam eder. Crawford Kuralı uygulanmaz |
|||
HAMLE YAPMA SÜRELERİ |
Bir maçın tamamlanması için belirli bir süre atanabilir ve
bu durumda Saat Kuralları'na göre hareket edilir |
Maçlarda genellikle herhangi bir süre kısıtlaması getirilmez |
Maçlarda herhangi bir süre kısıtlaması yoktur |
|||
ÖZEL TERİMLER |
Oyuncular ciddi aktivitelerde terimleri çoğunlukla kullanırlar |
Oyuncuların en basit terimler hakkında bile bilgisi olmayabilir |
Çoğu oyuncu Farsça'dan gelen özel terimleri bilmektedir |
|||